Stanowisko ORKM i ZG ZKRP w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe
Stanowisko Ogólnopolskiej Rady Klas Mundurowych oraz Zarządu Głównego Związku Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1857)
- Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1857), wprowadzający przepisy dotyczące oceniania i klasyfikowania uczniów w oddziałach przygotowania wojskowego (OPW) oraz oddziałach o profilu mundurowym.
- Projekt zakłada możliwość ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych z zajęć przygotowania wojskowego oraz zajęć przygotowania do służby w Policji i Straży Granicznej. Jednocześnie roczna ocena klasyfikacyjna z tych zajęć nie będzie miała wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Zmiana ma wejść w życie od roku szkolnego 2026/2027. Jej celem jest zwiększenie motywacji uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz podniesienie jakości kształcenia w szkołach prowadzących klasy mundurowe.
- Projekt ustawy dotyczy ponad 28 000 uczniów w całym kraju, uczących się w klasach o profiu oddział przygotowania wojskowego oraz oddział o profilu mundurowym.
- Ogólnopolska Rada Klas Mundurowych oraz Zarząd Główny Związku Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej w pełni popierają kierunek proponowanych zmian i apelują o ich przyjęcie w zgodzie z proponowanym terminem.
1. OPINIA OGÓLNOPOLSKIEJ RADY KLAS MUNDUROWYCH ORAZ ZARZĄDU GŁÓWNEGO ZWIĄZKU KADETÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zarząd Główny Związku Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ogólnopolska Rada Klas Mundurowych pozytywnie oceniają kierunek proponowanych zmian. Wliczanie zajęć realizowanych w ramach programów oddziałów przygotowania wojskowego i oddziałów o profilu mundurowym jest krokiem w stronę uznania realnego wysiłku, jaki młodzież ponosi w trakcie nauki w ww. klasach.
Dotychczasowy brak ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć nierzadko był odbierany przez uczniów jako brak uznania dla ich zaangażowania w przedmiot. Zajęcia te są integralną częścią programu nauczania – wymagają przygotowania teoretycznego, wysiłku fizycznego, zdyscyplinowania oraz udziału w ćwiczeniach terenowych i szkoleniach praktycznych. Dlatego uznanie ich w systemie oceniania jest uzasadnione i pożądane przez samych uczniów.
Wprowadzenie możliwości oceniania nie tylko zwiększy motywację uczniów, lecz także pozwoli na rzetelniejszą ewaluację efektów nauczania. Proponowane rozwiązanie – przy zachowaniu zasady, że ocena nie ma wpływu na promocję do kolejnej klasy – jest wyważonym rozwiązaniem, jednocześnie chroniącym uczniów przed nadmiernym obciążeniem związanym z koniecznością nauki pozostałych przedmiotów.
2. KONTEKST SPOŁECZNY I WYCHOWAWCZY
W opinii Ogólnopolskiej Rady Klas Mundurowych oraz Zarządu Głównego Związku Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej, projektowana zmiana ma również istotny wymiar wychowawczy. Uczniowie klas mundurowych to młodzi ludzie, którzy już na etapie szkoły średniej podejmują świadomą decyzję o nauce skoncentrowanej wokół idei służby publicznej – rozwijają w sobie dyscyplinę, odpowiedzialność za siebie oraz rówieśników czy gotowość do służby.
Zajęcia prowadzone w ramach oddziałów przygotowania wojskowego i klas o profilu mundurowym to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka: musztra, szkolenia terenowe, zajęcia z pierwszej pomocy, reagowania kryzysowego czy podstaw pracy w służbach mundurowych. To wartościowe i wymagające doświadczenia edukacyjne, które kształtują przyszłe kadry Wojska Polskiego, Policji czy Straży Granicznej. Dlatego też przyjęte w projekcie rozwiązanie uznajemy za wyraz uznania dla uczniów, którzy poświęcają swój czas i energię na naukę w ramach ww. klas.
3. REKOMENDACJE I UWAGI SZCZEGÓŁOWE
- ZG ZKRP i ORKM popierają wprowadzenie ocen bieżących i klasyfikacyjnych z zajęć przygotowania wojskowego oraz przygotowania do służby w Policji i Straży Granicznej.
- ZG ZKRP i ORKM, postulują aby w toku dalszych prac nad rozporządzeniami wykonawczymi szczegółowo określono kryteria oceniania w sposób uwzględniający zarówno aspekty teoretyczne, jak i praktyczne zajęć przygotowujących do podjęcia służby.
- ZG ZKRP i ORKM wskazują na potrzebę zapewnienia odpowiedniego przygotowania nauczycieli i instruktorów do stosowania nowych zasad oceniania oraz wyposażenia szkół w narzędzia dydaktyczne umożliwiające rzetelną ocenę postępów uczniów.
4. PODSUMOWANIE
Zarząd Główny Związku Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ogólnopolska Rada Klas Mundurowych w pełni popierają kierunek zmian zaproponowany w projekcie ustawy. Uznajemy go za krok w stronę systemowego wzmocnienia prestiżu klas mundurowych oraz podkreślenia wartości, jakie wnosi ta forma edukacji do systemu oświaty.
Wyrażamy przekonanie, że wprowadzenie ocen z zajęć przygotowania wojskowego i służb mundurowych przyczyni się do dalszego rozwoju tego segmentu edukacji oraz do wychowania nowego pokolenia świadomych, zdyscyplinowanych i odpowiedzialnych obywateli gotowych do służby w mundurze.
