Stanowisko Zarządu Głównego w sprawie propozycji Programu "Młodzi w mundurze"

Autor. Kadeci RP

Stanowisko Zarządu Głównego w sprawie Programu „Młodzi w Mundurze” (opisanego w Rozdziale I. Pewność dekady. Bezpieczeństwo w kraju i poza granicami, Raport Młodych 2025–2027 Stowarzyszenia NowaPL.org ).

  • Zarząd Główny stowarzyszenia Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej z dużą uwagą zapoznał się z zapisami zawartymi w Raporcie Młodych 2025–2027, w szczególności z Programem „Młodzi w Mundurze”. Idea kompleksowego przygotowania młodego pokolenia do służby publicznej oraz wzmacniania roli edukacji proobronnej zasługuje na uznanie i stanowią istotny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa państwa. Koncepcja łączenia elementów edukacji formalnej z praktycznym doświadczeniem, przy jednoczesnym promowaniu postaw obywatelskich, jest zbieżna z wartościami, jakie promuje stowarzyszenie Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Jednocześnie stowarzyszenie Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej pragnie zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które wymagają doprecyzowania i dalszych prac koncepcyjnych, aby Program mógł być skuteczny, realistyczny i zgodny z obowiązującymi ramami prawnymi.

1. Program płatnych staży dla absolwentów szkół średnich

W opinii stowarzyszenia Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej, zaproponowany mechanizm może stanowić wartościowe narzędzie budowania doświadczenia zawodowego młodych ludzi. Należy jednak podkreślić, że obecnie służby mundurowe nie prowadzą systemowych ofert stażowych, a ich wprowadzenie wymagałoby opracowania precyzyjnych rozwiązań prawnych i organizacyjnych. Kluczowe będzie m.in. określenie charakteru tych staży, zasad wynagradzania, odpowiedzialności za uczestników oraz gwarancji bezpieczeństwa. Bez stworzenia odpowiednich ram prawnych istnieje ryzyko, że idea ta pozostanie na poziomie deklaratywnym, bez realnej możliwości wdrożenia.

2. Zwiększenie wsparcia dla szkół mundurowych

Kierunek polegający na wzmocnieniu zaplecza dydaktycznego i technicznego szkół mundurowych stowarzyszenie Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej ocenia pozytywnie. Niemniej zapowiedź zwiększenia finansowania o 30% budzi wątpliwości ze względu na brak uzasadnienia tej wartości. Nie wiadomo, na jakiej podstawie liczba ta została wyznaczona, ani w jaki sposób miałoby być zagwarantowane źródło finansowania. Procentowy wskaźnik, bez szczegółowej analizy potrzeb i kosztów, może okazać się rozwiązaniem arbitralnym i niewystarczającym. Konieczne jest przeprowadzenie rzetelnych analiz i przedstawienie szczegółowych danych obrazujących, jakie faktyczne potrzeby mają szkoły mundurowe i jakie nakłady są niezbędne do ich zaspokojenia.

3. Rozwój klas o profilu pożarniczym i policyjnym

Propozycja ujednolicenia programów nauczania w klasach mundurowych wymaga doprecyzowania. W obecnym brzmieniu nie jest jasne, co dokładnie miałoby oznaczać „ujednolicenie” i jakie standardy byłyby podstawą. Z jednej strony wspólne ramy programowe mogą sprzyjać podnoszeniu jakości kształcenia i zapewnieniu spójności,z drugiej jednak – zbyt sztywne rozwiązania mogą ograniczać elastyczność szkół i ich zdolność do dostosowywania programów do lokalnych warunków oraz specyfiki współpracy z poszczególnymi jednostkami mundurowymi. Dlatego punkt ten wymaga szczegółowego rozwinięcia oraz konsultacji z praktykami i ekspertami w dziedzinie edukacji oraz przedstawicielami służb.

4. Docenienie absolwentów szkół mundurowych i członków MDP

Aktualny system rekrutacji do uczelni mundurowych faktycznie w niewielkim stopniu premiuje absolwentów klas mundurowych czy członków Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych. Proponowany system certyfikacji, choć teoretycznie ma służyć wyróżnieniu aktywnych uczniów, może w praktyce okazać się zbyt skomplikowany i trudny do weryfikacji. W naszej opinii bardziej przejrzystym i sprawiedliwym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obligatoryjnego pierwszeństwa w rekrutacji do uczelni mundurowych dla absolwentów klas mundurowych, co jasno i jednoznacznie wzmacniałoby pozycję tej grupy młodzieży w procesie rekrutacyjnym.

5. Zachęty do rekrutacji do szkół mundurowych

Propozycję wprowadzenia ulgi komunikacyjnej w wysokości 78% dla uczniów klas mundurowych należy ocenić pozytywnie. Rozwiązanie to w sposób realny obniżyłoby koszty dojazdu, co szczególnie istotne jest dla młodzieży z mniejszych miejscowości i mogłoby przyczynić się do wzrostu zainteresowania edukacją w profilach mundurowych. Jest to rozwiązanie praktyczne, które ma potencjał do przyniesienia wymiernych efektów w krótkim czasie.

6. Karta Młodego Strażaka

Inicjatywa wprowadzenia dedykowanego programu dla młodych członków Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych zasługuje na uznanie. Zapewnienie ulgi komunikacyjnej oraz finansowania specjalistycznych kursów jest rozwiązaniem wartościowym i potrzebnym. Natomiast zapis o obligatoryjnym podnoszeniu oceny z zachowania na świadectwie jest niezgodny z ustawą Prawo oświatowe i w obecnym kształcie nie może zostać zrealizowany.

Podsumowanie

Związek Kadetów Rzeczypospolitej Polskiej popiera ogólny kierunek Programu „Młodzi w Mundurze” i dostrzega jego potencjał w budowaniu nowoczesnego systemu edukacji proobronnej w Polsce. Wskazujemy jednak na konieczność dalszych prac nad szczegółowymi zapisami, aby były one zgodne z realiami prawnymi i organizacyjnymi oraz możliwe do wdrożenia w praktyce. Naszym zdaniem Program może stać się fundamentem do budowania świadomego, dobrze przygotowanego i zmotywowanego pokolenia młodych obywateli, gotowych do służby publicznej – pod warunkiem, że proponowane rozwiązania będą oparte na rzetelnych analizach, jasnych kryteriach i realnych możliwościach instytucji państwowych.

Przeczytaj: Stanowisko Zarządu Głównego w sprawie Programu „Młodzi w Mundurze” (opisanego w Rozdziale I. Pewność dekady. Bezpieczeństwo w kraju i poza granicami, Raport Młodych 2025–2027 Stowarzyszenia NowaPL.org)